Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Zwart kruit schieten

Onze club heeft ook een aantal ZWART KRUIT schutters (DERBY SHOOTING TEAM)  DSB.

Met zwartkruit schieten is het schieten met historische vuurwapens. Gelukkig zijn er een aantal fabrikanten die heel leuke replica's maken van historische exemplaren. Of u nu een fijne voorlader wilt met vuursteen of percussie ontsteking, geweer, pistool of een modernere percussie revolver, het kan allemaal. Een zwartkruit wapen laden, duurt even en geeft tijdens het schieten een flinke rookwolk. Tevens veroorzaakt het ouderwetse zwartkruit nogal wat vervuiling van het wapen zelf. Veel schoonmaken dus.

Waar schieten

Het schieten, met zwartkruit of moderne wapens, voltrekt zich uiteraard op een schietbaan. Op internet vindt u verschillende schietverenigingen die zich met zowel luchtdruk als vuurwapens bezig houden. Houdt er wel rekening mee dat zwartkruit wapens niet op alle banen welkom zijn in verband met de rookontwikkeling en milieuwetgeving. Kuch!

replica Reminton revolver 1858

Zwartkruit techniek

Ouderwets en tamelijk omslachtig, maar geeft dat wat? Onze hedendaagse wereld is al gehaast genoeg. In principe wordt er met munitie gewerkt die uit losse componenten bestaat. Een losse, vaak ronde, loden kogel, los kruit en een apart ontstekingsmechanisme.

Lontslot. Het oudste ontstekingssysteem, het lontslot, werkt met een gloeiende lont die, uiteraard, voor het begin van de strijd diende te worden aangestoken. Bij het overhalen van de trekker wordt de lont tegen het daarvoor bestemde gaatje in de loop gedrukt waarna het schot afgaat.

Radslot. De opvolger is het radslot systeem. Dit werkt ongeveer zoals een aansteker met een vuursteentje. Via een veer wordt een wieltje in beweging gebracht waar de vuursteen tegenaan gedrukt wordt. Tamelijk ingewikkelde techniek voor die tijd en daardoor niet erg betrouwbaar. Naar het schijnt werd onze welbekende Willem van Oranje door Balthasar Gerards in 1584 overhoop geschoten met een set radslot pistolen. Balthasar heeft van deze actie vast spijt gehad want de rechtspraak was destijds wat minder geciviliseerd gesteld dan vandaag de dag. Slaat u de geschiedenisboekjes er maar eens op na en verbaas u.

Vuursteenslot. De opvolger van het radslot was een stuk simpeler en betrouwbaarder. Het vuursteenslot. De haan met daaraan vast een vuursteen slaat langs metaal waarvan de vonken een hoeveelheid speciaal kruit in de 'pan' ontsteekt, wat via een gaatje in de loop dan de hoofdlading van gewoon zwartkruit achter de kogel tot ontbranding brengt.

Percussie systeem. De opvolger van de vuursteen was het laatste, en tevens modernste, systeem waarmee zwartkruit tot ontbranding werd gebracht in combinatie met een losse kogel. Een percussie kapje doet sterk denken aan het dopje wat gebruikt wordt in uw klapperpistooltje van weleer. Het is alleen niet van rood plastic maar van goudkleurig messing. Ouderwetse vuursteen geweren en pistolen werden vroeger ook wel omgebouwd naar het modernere percussie systeem. Een percussie kapje is een met slagas gevuld dopje die bovenop een buisje (schoorsteen) gezet wordt. De schoorsteen heeft een open verbinding met de loop en brengt zodoende de hoofdlading achter de kogel tot ontbranding.

Patroonsysteem. Bij de modernste zwartkruit wapens wordt gewerkt met een huls waarin het kruit en de kogel gestopt worden. Dit zijn in principe al moderne patronen die vandaag de dag nog steeds gebruikt worden. Er word tegenwoordig alleen geen zwartkruit maar moderner nitrokruit gebruikt, ook wel 'rookloos kruit' genoemd. In het begin werd er nog wat geëxperimenteerd met verschillende ontstekingssystemen om de kruitvoorraad in de huls te ontsteken. O.a. randvuur, naaldvuur, penvuur maar nu zijn alle patronen gewoon centraalvuur.

Rogers & Spencer .44

Jaarlijks zijn onze leden van de partij op verschillende Western Weekends zoal bijvoorbeeld in Clinge  (Nederland) waar onderstaande foto's zijn genomen...

Iedereen loopt er in westernkledij en er worden schietwedstrijden gehouden... van revolver tot kanon !

Iedereen leeft er een vol weekend in tenten en caravans... vermaak gegarandeerd. Ook een Cowboy feest in het saloon hoort bij het programma.

Ook het eigen potje koken hoort bij de pret...